Praia, Santiago - Cape Verde

Putovati svijetom zvuči tako avanturistično i misteriozno, a zapravo pojma nemamo što mislimo i želimo pod time. Da me netko prije godinu, dvije, pet ili osam pitao da li ću se jednog dana naći u Africi i stajati na trgu na kojem su se stoljećima prodavali robovi, na njemačkom ljudima objašnjavati da ne diraju pse ili se kupati na azurno plavim pješčanim plažama, vjerojatno bih rekla samo- PLAŽA!

Putovanja su iskustva s kojima moraš prihvatiti sve što dobiješ. A svašta dođe u tom jednom paketu, često nije ono što si očekivao, ali na kraju se pokaže da je i puno više nego što bi si ikad mogao predočiti i poželjeti.

Moja najzanimljivija i najbogatija sjećanja na Kapverde (Zelenortska Republika / Cape Verde) vezana su uglavnom uz otok Santiago. Praia je glavni i najveći grad Kapverdea, a pripada južnom otočju ("ispod vjetra") bogate povijesti i predivnih ljudi.

Moja prijateljica Mami iz Cidade Velha koja me svaki put dočekivala s velikim zagrljajem i osmjehom..

Na ovaj otok sam se rado vraćala jer smo uvijek bili dočekivani i otpraćani nevjerojatnom toplinom. Djeca koja bi se skupljala oko tržnice vukla bi nas da se slikamo, žene na tržnici bile bi ponosne kad bismo baš od njih kupili grog, banane ili kavu - nacionalne simbol-proizvode.

Na ovom otoku prvi sam put pojela svježu, s drveta ubranu marakuju, a prilikom jednog od dolazaka, vodič mi je naručio njihovo nacionalno jelo, o kojem smo uvijek samo slušali.

Cachupa (kačupa) je nešto kao naše grah varivo, s kuhanim grahom, kukuruzom i sličnim grahoricama, koje može biti bogata kačupa (s mesom) ili siromašna kačupa (s ribom- pošto im je riba daleko pristupačnija i jeftinija od mesa). To je, nakon mjeseci boravka na brodu, bio prvi obrok kao da ga je moja mama skuhala.

Probali smo i grog, piće starih gusara, pravljeno od šećerne trske, a vidjeli i kako se proizvodi, na starinski način - zaveži vola i tjeraj ga u krug. Grog sam zamišljala kao sve samo ne djedovu šljivovicu, ali i ova rakija je dobro prolazila kod naših gostiju. Veličanstven je trenutak kada ljude, koje s broda pamtiš kao čistunce koji nebi dvaput ni iza sebe iz iste čaše pili, vidiš kako bez razmišljanja vuku grog iz jedne te iste improvizirane posudice. Grog je postao drugo ime za hrabrost.

Tržnice su mjesto gdje se sve događa, krcate, šarene, žive i glasne. Ovdje nećete vidjeti jaja ili svježe meso u frižideru, štoviše- prije ćete ga vidjeti na glavi žene koja ga prodaje na ulici. Ukoliko poželite svježe zaklano pile, žene će vam to rado učiniti tamo na licu mjesta pred vama.. Štoviše, nekoliko puta prisustvovali smo velikim "kolinjama" usred ulice, gdje se svira, pleše, pjeva i slavi. Većina naših gostiju bila je šokirana i preplašena, susrećući se s nečim tako "tradicionalnim".

Žena na glavi nosi šećernu trsku, koju svi rado žvaču. Zbilja je sočna i slatka, a navodno i zaslužna za njihove predivne bijele zube.

Da, i mi smo u prvi tren krenuli brojati koliko ih nosi.. i onda preračunavati koliko je to u eurima.

Iako kreolski jezik ne znam, bez problema sam se razumjevala sa ženama na tržnici, koje bi mi dale i da probam ono što ne poznajem. Nikad do tada nisam probala tamarind - slatkiš smješten u ljusku, s velikim košticama, ljepljiv kao datulje, ali meni potpuno nepoznatog slatko-kiselog okusa. Od tamarinda prave i prirodne slatkiše, koje nažalost nisam smjela ponijeti sa sobom na brod.

Slatkiši od tamarinda

Kada ljudi mirisom opisuju tržnice, najčešće koriste pridjeve uz koje ti voda potjera na usta. Ove tržnice nisu mirisale na svježe voće i začine - prije na silinu ljudi, meso, jeftinu plastiku i pse. Nije bilo bajkovito kao što to dočaravaju u dokumentarcima, ali bilo je stvarno.. i samim time posebno.

Praia je i dio velike povijesti vezane uz trgovanje robovima. Stari grad- Cidade Velha prvo je europsko kolonijalno naselje u tropima. Portugalci i britanci izgradili su tamo i prvu civiliziranu ulicu u čitavoj zapadnoj Africi, tzv. Rua de Banana (Ulica Banana), tako nazvanu jer je sagrađena u obliku banane. U toj ulici nalaze se i prve kamene kućice sagrađene za europljane, krovova prekrivenih listovima šećerne trske i banane.

U njenom nastavku protezala se Ribeira Grande, zelena oaza između planina koju su robovi s kopnene Afrike obrađivali u plantaže. Pored obale grada nalazi se i trg sa Stupom srama, mjesto gdje su se prodavali i u svijet razvozili robovi iz raznih dijelova Afrike. Ovaj grad, danas pod zaštitom UNESCO-a, iza sebe krije dugu povijest ne samo muke, nego i jakih ljudi.

Ribeira grande, dolina koja i danas služi za poljoprivredne usjeve

No one predivne, pješčane plaže i azurno more nisu bile samo fatamorgana. Put me naveo i prema Tarrafalu, gradu na samom sjeveru Santiaga, poznatom upravo po savršenoj plaži.

Ovdje bih se sastala s kolegama roniocima, otplivala đir u predivno čistom  moru, pa si naručila kokos ili caipirinhu na malom štandu kod vesele talijanke Rose koja se, lutajući svijetom, našla i zaljubila upravo u Tarrafalu..
(Roza, ako čitaš, fale mi tvoji nespretno, ali sa srcem rađeni kokteli i bujica riječi na talijanskom, otkad si saznala da te razumijem).

Nisam znala što da očekujem od Kapverdea, ali možda i bolje da nisam.
Razuvjerili bi me svakako, jer dobila sam puno više nego što sam mogla očekivati i zamisliti - realne uspomene, stvarne ljude i poštovanje za ono što ne poznajem.

photo EF13706560B3FABA35B47C49FEA24F93.png

Comments

1. Ne volim povijest, no ti je tako kratko prikažeš, da mi nije dosadna. Naravno i slike su tu puno pomogle.
    Zamijetila bi da se tvoj osmijeh ne razlikuje puno od divnih dječjih osmijeha. :* <3

Replies
    1. hehehe.. ja obozavam povijest, ali samo kad mi ju netko zna zanimljivo prenijeti.. pa se i ja trudim da nije dosadna.. :)

Delete
  2. Prekrasno!!! :)
    Velika mi je želja otići u Afriku..započela bih za Tanzanijom ili Kenijom, nadam se da ću si jednog dana to ostvariti...

Replies
    1. Meni je recimo zelja ovo sve napraviti samostalno, bez broda.. jer sigurno je jos zivopisnije nego ovo sada

Delete
  3. divno je kad spojiš posao i ljubav u ovom slučaju putovanje
    oduševile su me fotke tržnice, foodie u meni im nije odolio

4. zdravo ovo je moja priča! Bila sam sedam godina u braku bez djeteta, zbog čega se moj muž počeo čudno ponašati, u zadnje vrijeme dolazi kući i više ne provodi vrijeme sa mnom i rekao je da želi razvod. Tako sam postala jako tužna i izgubljena u životu jer mi je doktorica rekla da ne postoji način da zatrudnim to mi stvarno zagorčava život. sve dok nisam naišao na prijatelja koji mi je s interneta pričao o DR Alabi kako je pomogao mnogim ženama sa sličnim problemima kroz koje sam ja prolazila pa sam ga kontaktirala na:(dralaba3000@gmail.com) i objasnila mu je sve mi je rekao trebao biti osiguran prije nego što je mogao baciti čaroliju na ponovno okupljanje kako bi vratio mog muža, što sam i učinila, a on je poslao snažnu molitvu koju sam morala izgovoriti usred noći dok je bacio čaroliju ljubavi. Bilo je čudo 24 sata kasnije moj jedini muž mi se vratio i ispričao se za sve što je učinio i rekao mi da je u potpunosti spreman podržati me u svemu što želim, brzo nazovi DR Alabu i reci mu što se događa trenutak i također mi je pripremio i poslao biljni lijek za koji je rekao da će izliječiti svaku neželjenu bolest ili infekciju koja me spriječi da zatrudnem i potom me uputio kako da ga koristim prije susreta sa svojim mužem. Evo nakon korištenja ove autohtone biljke i korijena, nekoliko tjedana kasnije počela sam osjećati znakove trudnoće svuda po sebi, bila sam stvarno trudna i upravo sam rodila dječaka u 1 mjesecu. Kunem se da će cijeli svijet saznati za DR Alabu jer je spasio moju vezu i koji mi također daje djecu koju danas mogu s ponosom zvati svojom. Za svaku ženu koja misli da je to nemoguće, evo prilike da se nasmiješi i donese sreću svojoj obitelji, ljubazno kontaktiraj DR Alabu putem e-maila na: (dralaba3000@gmail.com). Ili ga WhatsApp/Viber putem +1(425) 477-2744, On je doista Bog poslan da donese izgubljene ljubavnike i donese sreću..

5. Zdravo, ja sam Nira Nakon što sam godinama bila u vezi s Andersonom, prekinuo je sa mnom, učinila sam sve što je bilo moguće da ga vratim, ali sve je bilo uzalud, toliko sam ga željela natrag zbog ljubavi koju gajim prema njemu , Molila sam ga za sve, obećavala sam, ali on je odbijao. Objasnio sam svoj problem svojoj prijateljici i ona mi je predložila da se radije obratim čaroliji koja bi mi mogla pomoći da bacim čaroliju da ga vratim, ali ja sam tip koji nikada nije vjerovao u čarolije, nisam imao izbora nego pokušati, poslala mail čaraču, a on mi je rekao da nema problema da će sve biti u redu prije tri dana, da će mi se bivši vratiti prije tri dana, bacio je čaroliju i začudo drugi dan, bilo je oko 16 sati. Bivši me nazvao, bila sam tako iznenađena, odgovorila sam na poziv i sve što je rekao je da mu je toliko žao zbog svega što se dogodilo da želi da mu se vratim i da me toliko voli. Bila sam tako sretna i otišla sam k njemu tako da smo ponovno počeli sretno živjeti zajedno. Od tada sam obećao da ću svakome koga poznajem, a ima problem u vezi, biti od pomoći takvoj osobi tako što ću ga uputiti jedinom pravom i moćnom čaroliju koji mi je pomogao s mojim problemom. e-pošta: babawalewiseman01@gmail.com možete mu poslati e-poštu ako trebate njegovu pomoć u vašoj vezi ili bilo kojem drugom slučaju.
    1) Ljubavne čarolije
    8.) Želite napredovati u svom uredu
    9) želite zadovoljiti svog ljubavnika
    10) Lijek za bilo koju bolest od koje bolujete
    Obratite se ovom velikom čovjeku ako imate problema s trajnim rješenjem
    putem babawalewiseman01@gmail.com Whatsapp  +12544131991

6. Trebate li zajam?
    Tražite li financije?
    Tražite li zajam za proširenje poslovanja?
    Mislim da ste došli na pravo mjesto.
    Nudimo zajmove po niskoj kamatnoj stopi.
    Zainteresirani neka nas kontaktiraju na
    Za trenutni odgovor na vašu prijavu, ljubazno
    odgovorite samo na ove e-poruke u nastavku.
    Whatsapp +918794792073
    ushaservicesonline@gmail.com

Molimo vas da nam dostavite sljedeće informacije ako ste zainteresirani.

1) Puno ime: ………
    2) Spol:………
    3) Potreban iznos zajma:………
    4) Trajanje zajma:………
    5) Država:………
    6) Kućna adresa:………
    7) Broj mobitela:………
    8) Mjesečni prihod:…………………
    9) Zanimanje:………………………
    )Koju stranicu ste ovdje pronašli o nama…………………

Hvala i lijep pozdrav.
    ushaservicesonline@gmail.com
    +918794792073

7. QUICK EASY EMERGENCY URGENT LOANS LOAN OFFER EVERYONE APPLY NOW +918929509036 financialserviceoffer876@gmail.com Dr. James Eric